Kárpáti

Kárpáti

Gyári és utángyártott furcsaságok

2019. szeptember 17. - vermes tibi2

Először jöjjön a pótolnivaló: azért lötyögött a berúgó tengely, mert a kettő közül egyik zégergyűrű sem volt a helyén. Pótoltam őket:

dscn3060.JPG

dscn3061.JPG

Aztán néhány furcsa gyári megoldás: a kormányváltó markolatánál van két lyuk a kormányon. Az egyikbe a sebességváltó bovden vége való, de a másik rendeltetését nem ismerem. A tükör gyárilag bilinccsel van felfogatva, szóval nem a tükörnek fúrták.

dscn3047.JPG

Aztán a jobboldalt sem értem: ki van rajta alakítva a gázbovden házának a helye, s mellette mindössze ekkorka rész maradt, amire a kormánymarkolatot rá lehet húzni:

dscn3049.JPG

Az meg külön érdekes, hogy maga a gázcső is rövidebb vagy két centivel mint a gumi markolat...

És az utángyártott cuccokról:

Rendeltem pár dolgot. Komplett Kárpáti kuplungot is vettem, de ez külön posztot igényel. Rendeltem blokkhoz való tömítéskészletet - de, mint kiderült, ez nem a tirisztoros, hanem a klasszikus blokkhoz való. Annyi haszna azért volt a dolognak, hogy a papírtömítéseket egy vastagabb kartonpapír mellé csomagolták - s én ebből a kartonpapírból készítettem magamnak tömítést a blokkfelek közé.

dscn3050.JPG

Mivel a Kárpáti kipufogóját eléggé megrágta a rozsda, s mivel elvileg kapni lehet eredeti (utángyártott) Kárpáti kipufogót, rendeltem egyet. Viszonylag borsos volt az ára, azzal nyugtatgattam a lelkiismeretemet, hogy jár hozzá egy könyök is, s így, könyökkel együtt olcsóbb, mint a Babetta kipufogója. Hát, végülis nem az árával volt a legnagyobb baj. A könyökről kiderült, hogy a hajlása nem egészen egyezik az eredetivel.

dscn3052.JPG

És ez még csak a kisebb gond vele. A blokkhoz való csatlakoztatása nem olyan, mint kellene lennie: nem lehet összedugni a hengerrel, csak rá lehet csavarozni.

dscn3053.JPG

A dob meg... hát, én elhiszem, hogy ez elvileg ugyanolyan, mint az eredeti, de gyakorlatilag ez teljesen másmilyen.

dscn3055.JPG

dscn3058.JPG

A felfogató fül, a furatok teljesen másmilyenek, nem passzolnak a vázhoz. Fel lehet fogatni, egy csavarral, meg egy jó nagy alátéttel, mert a furat majdnem kétszer akkora, mint kellene lennie. És a kidolgozás is hagy kívánnivalót maga után: alul van összehegesztve a kipufogó, s ez így ugyan nem látszik, de elég rondán. És a krómozás minősége sem valami szuper.

dscn3057.JPG

dscn3056.JPG

Szóval, ez van. Működik, mert szelel, s távolról nézve szép, mert csillog. De ez nem Kárpáti kipufogó; ha valaki restaurálni akar, ne vegyen ilyet. (Update: azóta felvilágosítottak nálam hozzáértőbbek: ez Kárpáti 2-höz való utángyártott kipufogó - az alakja más, de a felfogatása passzol a Kárpáti 2-höz.)

Amikor a gyújtást szereltem vissza, ezt találtam a mágnesen:

dscn3065.JPG

Ezt bizony elég szépen meggyötörték. Rossz pozícióban akarták felrakni, és fel is rakták, a jelek szerint kalapács segítségével. Ezek után nem csoda, ha nem indult a motor - ki tudja, mekkora elő- vagy utógyújtása volt. Beletelt egy kis időbe, míg visszafaragtam az eredeti nútot s visszaügyeskedtem a mágnest a tengelyre. 

De megérte a küszködés. Délután kettőkor kezdtem el összerakni a blokkot, amikor kész lett, beszereltem a motorba, még a bovdenekkel is szórakozni kellett - az egyiknek megsérült a háza és cserélni kellett (a házat), a gázbovdennek meg rojtosodni kezdett a vége, ezt rövidebbre szabtam. Este hét után jutottam el odáig, hogy beindult a gép. A karburátort felújító készlettel újítottam fel, de nem volt minden jó, ami a készletben volt - az eredetinél kisebb volt az új fúvóka, ezzel nem akart működni. De végül beindult a gép, alapjárat is volt, bár kissé magas. Meg is tettem az első kört az udvaron a motorral - ennek két következménye lett: a sötétben nem láttam jól, belementem valami uborkahálóba, ami fel is tekeredett a hátsó kerékre, valamint rájöttem, hogy olajat elfelejtettem tölteni a blokkba, s ezért nem akar a kuplung jól működni.

Itt fejeztem be tegnap este a munkát. Ma nem sokat haladtam vele: felszereltem két visszapillantót, öntöttem olajat a blokkba, meg fényképeztem párat:

dscn3068.JPG

dscn3073.JPG

dscn3074.JPG

 Update 2019. szeptember 23.

A karburátorhoz vettem felújító szettet, a benne lévő fúvóka szemmel láthatóan kisebb volt, mint az eredeti. Beszereltem, de nem akart vele jó lenni a motor. Eredetileg azt hiszem, 65-ös volt benne, én tettem bele egy 72-est (ilyen volt itthon), és úgy tűnt, ezzel lesz jó: könnyen indult, jól tartotta az alapjáratot, könnyen felpörgött. Csak amikor az utcán próbáltam ki a motort, akkor tapasztaltam, hogy ez már túl nagy: túl sokat kap, nem akart kipörögni rendesen.

Megtisztítottam alaposan az eredetit, visszaszereltem, s most úgy látszik, ez lesz a jó.

Kb. 4 kilométert tettem meg eddig a motorral, a tapasztalatok a következők:

- Az egyenesfutása nem a legjobb; kicsit bizonytalannak éreztem a hátulját. Mint kiderült: nem csoda, hiszen kotyog a hátsó villa. Ezt majd megigazítom - a terveim szerint egy külön posztban.

- Alacsony fordulatszámon kevés az ereje. Az udvaron körözve, vagy az utcán lassú kanyaroknál nem szeret alacsony fordulatról húzni. Ennek két magyarázatát találtam, az egyik, hogy a blokkban 15-ös lánckerék van (a Riga 4-esben 14-es), tehát valószínűleg a nagyobb végsebesség érdekében feláldozták az alacsony fordulatszám használhatóságát. (Sajnos nem szerelhető be a Riga lánckereke a Kárpátiba.) A másik, hogy mivel a tirisztoros blokkban nincs lendkerék, nem tud a lendületi energiával gazdálkodni.

- A kormányváltó kezelése nem összeegyeztethető a karral való indexeléssel. Szóval a biztonságos használhatóság érdekében fel kell rá szerelni indexlámpákat. Létezett egyébként gyárilag indexszel szerelt Kárpáti, találtam is róla képeket és leírást, szóval majd a gyári állapotot próbálom leutánozni.

- A kuplungja kezelhetőbb egy fokkal, mint a Riga kuplungja - annyival mindenképpen jobb, hogy kevésbé hajlamos lefulladni a motor kuplungoláskor. De ez sem nevezhető jól használható kuplungnak. Úgyhogy készítek a Kárpátihoz is egy röpsúlyos kuplungot. Ahogy nézegettem, talán még egyszerűbben megoldható lesz, mint a Rigánál volt.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vermeskarpati.blog.hu/api/trackback/id/tr515113570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása