Először körbefényképeztem a gépet, hogy maradjon kép a fellelési állapotáról, aztán elkezdtem megpucolni. Az olajos por jól konzervál, a szovjet króm szinte mindent kibír, úgyhogy bíztam benne, hogy szép motor jön ki a mocsok alól.
A berúgó kar el volt törve - ez nem sok jót sejtet, mert ezek szerint nehezen indult, sokat rúgdosták. Ezt támasztja alá, hogy a sztender sem volt rendben: nem emelte fel az egyik kereket, tehát valahol valami elhajlott, vagy a sztender tengelyének a furata kopott oválisra - ez szintén a sok (sztenderre állítva való) rúgdosásra utal. S ha egy motor nehezen indul, akkor annak is oka van: vagy a gyújtás nincs rendben, vagy a karburátorral vannak gondok, vagy a blokk nincs rendben.
Jöjjenek a képek.
A rozsdapöttyök többnyire szépen lepolírozhatók. A kerekeken maradt mélyebb rozsda és főleg a kipufogón - ezt lehet, hogy majd lecserélem újra/utángyártottra.
Közben a szerkezeti hibák is előjöttek. Az első villa lötyögött. Nagy baja nem volt, csak meg kellett húzni - illetve megzsírozni a porszáraz golyóskosarat.
A sztendert is leszedtem. A tengely furata nem volt jelentősen kikopva, de a váz ütköző része teljesen be volt hajolva, és a sztender egyenes ütköző része is meghajlott. Ezeket egyszerűen vissza kell hajlítani - és a továbbiakban nem sztenderen állva kell indítani a motort.
A karburátorba vastagon bele volt kövülve az olaj - az úszóház aljába bele volt ragadva az úszó. A szívató kar lenyomott állapotából elvileg visszaugrik ha nagyobb gázt húzunk neki - de ezen a karburátoron nem ugrik vissza. Majd megnézem, hogy mi a baja.
A legkomolyabb gondot a blokknál találtam: a berúgó tengely kb. egy centit mozgott tengely irányban, így nem igazán akadtak össze odabent a fogaskerekek és nem lehetett beindítani a motort. Nem ismerem a tirisztoros blokk belső szerkezetét, ezért nálam tapasztaltabb Rigásokat kérdeztem meg a dologról. Minden jel arra mutatott, hogy szét kell húzni a blokkot.
Tegnap este ez meg is történt. És jól is tettem, hogy széthúztam, mert több problémás dolgot is találtam.
Vastagon belekocsonyásodott olaj, ferdén bekalapált szimering, elnyalt fejű csavarok, vastagon odakent tömítőpaszta. A mágnesen látszik, hogy a másik oldalon is kifújt a szimering.
Képet nem készítettem róla (majd pótlom), de a berúgó tengelyen lévő két zégergyűrű közül egyik sem volt a helyén, viszont alaposan meg volt gyötörve, hajlítgatva mindkettő.
Ami legalább jó hír: a csapágyak jó állapotúak és a kuplung is meglepően megkíméltnek tűnik, pedig ez gyenge pontja ennek a blokktípusnak. A henger és a dugattyú is rendben van, bár ezen találtam valami érdekeset a csapszeg fölötti résznél. Nem tudom, hogy ez gyárilag ilyen, ez öntési hiba vagy esetleg házi tuning.
Rendeltem zégereket, szimeringeket meg egy-két hiányzó apróságot. Berúgó kart viszont nem árulnak sehol - meghegesztettem a régit, de idővel majd szükség lesz egy újra.