Az egyik legnagyobb konstrukciós hiba a Kárpátikon és a Verhovinákon, nameg a Rigákon a Riga 4-estől kezdve, a kormányváltó kiosztása: fent van az egyes, középen az üres és lent van a kettes. Vagyis amikor el akarunk indulni, izomból felfelé kell tekernünk a bal markolatot, közben a kuplunggal kell varázslatoskodni, hogy le ne fulladjon a motor és el tudjunk vele indulni, s mivel a kuplungkar a markolatban reteszeli a sebességváltót, ha nem elég erősen tekerjük, a kuplungkar is akadhat...
A Riga 3-nál és a korai 4-esnél még lent volt az egyes és fent a kettes - ez sokkal kezelhetőbb kiosztás volt, mert lefelé tolni a markolatot sokkal jobban kézre esik, mint felfelé húzni. De sajnos a jól működő megoldást elvetették a Riga-mérnökök, a Verhovináknál és Kárpátiknál meg soha nem is volt lent az egyes.
Darusferi, a nyíregyházi öreg motoros reflexrugós sebességváltó-könnyítő megoldását mutatom most be. A lényege az, hogy egy előfeszített rugó felfelé húzza a sebességváltó markolatot, így könnyebben kezelhető a váltó. Az átalakítás zseniális, gyakorlatilag egyetlen rugó kell hozzá, ami a markolat belsejében bújik meg, így kívülről egyáltalán nem látszik semmi.
Sokféle rugó alkalmas lehet nekünk, én egy franciaágy-rugót használtam fel hozzá, mert ez volt itthon. Első lépésként le kell húzni a bal markolatról a markolatgumit. Ez az előkészítő lépés nekem nagyobb küszködést okozott, mint maga a munka: csak hosszas küszködés árán, egy jó nagy vízhólyagot szerezve (és kipukkasztva) tudtam eltávolítani a markolatgumit.
A rugót be kell dugni a kormány csövébe és a sebességváltó bovden végén lévő rudat keresztül kell dugni rajta - ezt a végét így fogjuk majd rögzítjük. Ezután le kell vágni a rugóból: olyan hosszú legyen, hogy a markolatcsőből ne érjen ki. A rugó másik végét is úgy formáljuk, hogy átdugható legyen rajta a biztosító pöcök.
A sebességváltó markolatának a végén körfűrésszel két bevágást alakítunk ki.
Készítünk egy biztosító pöcköt, ami a csőben átlósan helyezkedik el, illeszkedik a két vége a bevágásokba és a hossza pont annyi, mint a markolatcső átmérője.
A rugót kihúzzuk a csőből, keresztül dugjuk rajta a biztosító pöcköt. Óramutató járásával ellentétes irányba megtekerjük (előfeszítjük a rugót) és beakasztjuk a pöcköt a helyére.
Visszatesszük a markolatgumit a helyére és készen is vagyunk.
A megfelelő előfeszítésnél a kettesbe, vagyis lefelé való kapcsolásnál nyomni kell lefelé a váltót, a rugó ellenébe, az egyesbe való váltáskor, vagyis felfelé pedig lényegesebb kisebb erővel kell forgatni a markolatváltót, mint korábban.